A Dacia Duster II generációja (gyártás: 2017–2024) Magyarországon is rendkívül népszerű, köszönhetően megfizethető árának, terepjárós megjelenésének és elfogadható felszereltségének. De vajon milyen hibákra kell figyelni vásárlás vagy szervizelés során? Milyen típusproblémákra érdemes felkészülni? Alábbi cikkünkben egy gyakorlati szervizes...
Nagynyomású üzemanyag szivattyú működése

Hasznos tudnivalók, praktikus tanácsok és értékes tippek a nagynyomású üzemanyag-szivattyúk működéséről, karbantartásáról és esetleges problémáiról.
1. Nagynyomású üzemanyag-szivattyú: Háttérinformációk
A modern, közvetlen befecskendezéses motorok üzemanyag-ellátása két fő szakaszra osztható: az alacsony nyomású és a nagynyomású körre. Az alacsony nyomású körben egy elektromos szivattyú szállítja az üzemanyagot a tartályból a nagynyomású szivattyúba. A rendszernyomás itt általában 6 bar körül van, és a motorvezérlő egység szabályozza. A nagynyomású körben a nagynyomású szivattyú akár 350 bar nyomásra is képes emelni az üzemanyagot, amelyet az üzemanyag-elosztó sínbe juttat. A sínből az elektromos befecskendező szelepek pontosan adagolják az üzemanyagot a hengerekbe. A nagynyomású kör nyomását is a motorvezérlő egység felügyeli, és az aktuális motorüzemmódtól függően állítja be.
2. A nagynyomású üzemanyag-szivattyú felépítése és működése: Funkcionalitás
A nagynyomású üzemanyag-szivattyúk többféle kivitelben léteznek, amelyek a jármű és a motor sajátosságaihoz igazodnak. A radiális és axiális dugattyús, valamint a soros szivattyúk egy vagy több szivattyúelemmel működhetnek. A kenést általában az üzemanyag vagy a motorolaj biztosítja. A szivattyú feladata, hogy az előtápszivattyú által szállított üzemanyagot a szükséges nyomásra emelje, és az üzemanyag-elosztó sínben elérhetővé tegye. A motorvezérlő egység egy nyomásérzékelő és egy áramlásszabályozó szelep segítségével folyamatosan figyeli és szabályozza a rendszer nyomását, így biztosítva az optimális üzemanyag-ellátást.
4. Nagynyomású üzemanyag rendszer elemei

Rendszerintegráció a járműben
A közvetlen benzinbefecskendezés nagynyomású rendszere alapvetően a következőkből áll:
- Nagynyomású szivattyú,
- Nyomásszabályozó készülék,
- Elosztó cső (sín),
- Nagynyomású üzemanyag-vezeték,
- Üzemanyagnyomás-érzékelő és
- Nagynyomású befecskendező szelepek.
5. Hibás nagynyomású üzemanyag-szivattyúk hatásai és okai:
A nagynyomású üzemanyag-szivattyúk a folyamatos, nagy terhelés, a magas nyomás, a kenőanyag hiánya és a hőingadozások miatt fokozottan kitettek a kopásnak. Ez idővel a szivattyú meghibásodásához vezethet.
A hibás szivattyú jellemző tünetei közé tartozik
- szabálytalan motorjárás
- teljesítményvesztés magas fordulatszámon
- nehéz indítás
- a motor leállása
- olajhígulás
A nagynyomású szivattyú meghibásodásának okai a következők lehetnek
- külső mechanikai sérülések
- a hajtás, a görgős szelepemelő vagy a szivattyúelem belső mechanikai sérülései
- szivárgás - üzemanyagveszteség
- szervizintervallumok / karbantartási időközök be nem tartása
- rossz kenés - olajhígulás vagy rossz olajminőség
- szennyeződés az alacsony nyomású rendszerben
Fontos
A meghibásodott nagynyomású szivattyút mindig ki kell cserélni!
Új szivattyú beszerelése előtt ellenőrizni kell a szivattyú meghajtását, a görgős szelepemelőket és a vezérműtengelyt, hogy nem sérültek-e és megfelelően működnek-e. A hibás alkatrészeket ki kell cserélni.
Fémrészecskék keletkezése: A sérült alkatrészek kopása, törése során apró fémrészecskék keletkezhetnek, amelyek az üzemanyagrendszerbe kerülhetnek, melyek károsíthatják a befecskendezőket. Ellenőrizni kell az üzemanyag szűrőt, szükség esetén a teljes üzemanyag rendszert tisztítani kell!
/// Ezek is érdekelhetnek ///
Nagynyomású üzemanyag szivattyú működése
Hasznos tudnivalók, praktikus tanácsok és értékes tippek a nagynyomású üzemanyag-szivattyúk működéséről, karbantartásáról és esetleges problémáiról.
Az Alfa Romeo Giulia a luxus szedánok világában ma az egyik leghangsúlyosabb tervezésű járműnek számít az utakon. Ha minden jól működik, mind a standard Giulia, mind a Quadrifoglio a legcsábítóbb luxusautók közé tartozik vezetés szempontjából. Sajnálatos módon azonban ez a modell a megbízhatatlansága miatt híres. Íme a leggyakoribb problémák az...
A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.