A Dacia Duster II generációja (gyártás: 2017–2024) Magyarországon is rendkívül népszerű, köszönhetően megfizethető árának, terepjárós megjelenésének és elfogadható felszereltségének. De vajon milyen hibákra kell figyelni vásárlás vagy szervizelés során? Milyen típusproblémákra érdemes felkészülni? Alábbi cikkünkben egy gyakorlati szervizes...
Futóműhiba jelei - A leggyakoribb futómű hibák

Gépjármű tulajdonosként fontos, hogy képesek legyünk felismerni a futómű különböző problémáit. Ezek a problémák nem csupán kellemetlenségeket okozhatnak, hanem akár más alkatrészek meghibásodásához is vezethetnek, súlyosabb esetben pedig balesetveszélyt is jelenthetnek. Ennek érdekében fontos tudnunk, hogy milyen jelei lehetnek a futómű hibáinak.
Lássuk, milyen árulkodó jelek lehetnek a futómű problémáira!
Ráz a kormány
A futómű hibája általában meghatározott sebességtartományok között jelentkezik, legyen szó utazó- vagy indulási sebességről. Ezenkívül kormányrázkódás is tapasztalható lehet a fékezés során.

Jobbra vagy balra húz a kormány
Ez az egyik leggyakoribb futómű probléma, amely általában beállítási hibából ered. A futómű elállítódhat úthibák vagy padkák miatt is. Ekkor a kerékdőlés, a csapdőlés és a kerékösszetartás ellenőrzése szükséges, amit szakértő műhely végezhet el. A rossz kerékdőlés a gumiabroncsok belső vagy külső élének kopásához vezethet, valamint csökkentheti a jármű stabilitását. A kerékösszetartás vagy széttartás pedig vezetés közben alul- vagy túlkormányzott viselkedést okozhat.
Egyenetlen útviszonyokon "felüt" a futómű
Ez gyakran a lengőkar szilentjének cseréjére utalhat. A gumiból készült szilentek idővel megkeményednek, elveszítik rugalmasságukat, megrepedeznek és elszakadnak. Ennek eredményeként a lengőkarok bizonytalanabbul viselkednek, és kopogó hangok hallatszanak.
Fékezéskor oldalra mozdul az autó
Ezt a problémát valószínűleg a függőleges stabilizátorpálcák vagy a vízszintes stabilizátorrúd szilentjeinek kopottsága okozza. A megoldás a kopott alkatrészek cseréje. Ezek az alkatrészek általában viszonylag olcsók, így érdemes minél hamarabb cserélni őket.
Kanyarban és rázós úton kopogó hang hallatszik
Gyakran a probléma a lengőkar gömbfej meghibásodásával van összefüggésben. Ez az alkatrész kapcsolja össze a csonkállványt és az alsó lengőkart, lehetővé téve a csonkállvány szabad elfordulását anélkül, hogy megszűnne a kapcsolódás. A kopás miatt az alkatrész lóg, ami kopogó hangokat eredményez. Ezt az alkatrészt nem lehet javítani, csak cserélni.
A motorháztetőre nehezedve lenn marad az autó orra, fékezéskor bólogat
Ez egy gyakori probléma, és általában a lengéscsillapítók elhasználódásával magyarázható. A lengéscsillapítók rossz állapota növelheti a fékutat, ami növeli a balesetveszélyt.
Pattogó kaszni és csúszásra hajlamosság
Egy ilyen probléma gyakran annyira egyszerű, mint a gumik túlpumpálása. A túl kemény abroncsok gyakran pattogást és csúszást eredményeznek, mivel elvesztik a megfelelő tapadást.
Oldalra tekert kormány esetében pattogás a sebességgel arányosan
Ezt a problémát valószínűleg a féltengelycsukló meghibásodása okozza. Itt az egyetlen megoldás egy futóműszerviz felkeresése.
Folyamatos kattogás menet közben
Sok esetben a kerékagycsapágy hibája okozza ezt a fajta zajt, de mindenképpen érdemes ellenőrizni a felnit és a gumit is, mivel egy-egy beszoruló tárgy szintén furcsa hangokat eredményezhet.
Nehéz és egyenetlen a kormány tekerése
Gyakran a problémát a szervóolaj szennyeződése okozza, amit egyszerűen új olajjal lehet orvosolni. Ugyancsak előfordulhat, hogy a nyomás az első kerekeknél túl alacsony.
Fontos, hogy ha bármilyen futómű problémát észlelünk, azonnal reagáljunk rá, mivel azok további problémákhoz vezethetnek az autónkban. Ne hagyjuk figyelmen kívül a járművünk futóművének karbantartását, mivel ez a biztonságos és kényelmes vezetés alapvető feltétele.
/// Legfrissebb bejegyzések ///
Nagynyomású üzemanyag szivattyú működése
Hasznos tudnivalók, praktikus tanácsok és értékes tippek a nagynyomású üzemanyag-szivattyúk működéséről, karbantartásáról és esetleges problémáiról.
Az Alfa Romeo Giulia a luxus szedánok világában ma az egyik leghangsúlyosabb tervezésű járműnek számít az utakon. Ha minden jól működik, mind a standard Giulia, mind a Quadrifoglio a legcsábítóbb luxusautók közé tartozik vezetés szempontjából. Sajnálatos módon azonban ez a modell a megbízhatatlansága miatt híres. Íme a leggyakoribb problémák az...
A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.