Garantált optimális futómű

Futómű szerviz Debrecen

Gyors futóműjavítás szervizünkben

A futóműről

Az autók futóműve olyan rendszer, amelynek szerepe az úttartás, a rugózás, a lengéscsillapítás, a kormányzás és a fékezés biztosítása. A futómű magában foglalja a kerekeket, a felfüggesztést, a rugókat, a lengéscsillapítókat, a lengőkarokat, a kormányművet és a fékrendszer bizonyos részeit is. A kerekek számos különálló komponensből állnak és bármelyik meghibásodása problémát okozhat a futómű működésében. Ezek a komponensek lehetnek a gumiabroncs, a kerékpánt, a keréktárcsa, a kerékagy, a kerékcsavarok, a kerékcsapágyak, a tengely és a tengelycsonk.A kerékfelfüggesztés olyan elemekből tevődik össze, amelyek biztosítják a kerekek és a karosszéria közötti kapcsolatot. Ezek a komponensek tartalmazzák a lengőkarokat, a csuklókat, a rudakat és a gumiperselyeket (szilenteket).A kényelmes vezetés érdekében a rugózás felelős, amely magában foglalja a rugókat, a lengéscsillapítókat, a stabilizátorokat és a mozgáshatároló rugalmas elemeket.A futómű diagnosztikájának részeként ellenőrizzük a gumik kopottságát, a felfüggesztés állapotát, a lengéscsillapítók esetleges meghibásodását, a gumiperselyek és a szilentek állapotát, valamint a porvédők integritását. Javítás során kizárólag minőségi alkatrészeket használunk fel.

A kerék és futómű kopogásának okai különböző alkatrészek meghibásodásai lehetnek. Nézzük meg ezeket részletesebben: 

Kopogás a kerekek felől ? Kopogás a futómű felől ? Mitől kopog a futómű ?


Alsó lengőkar gömbfej (trapéz gömbfej, talpas)

Az alsó lengőkar gömbfeje az alsó lengőkart kapcsolja össze a csonkállvánnyal. Feladata az alkatrészek összekapcsolása és a csonkállvány szabad forgása. Ha a gömbfej elhasználódik, elkezd lógni, és ez kopogó hangot okozhat. A gömbfejet nem lehet javítani, cserélni kell. Az alkatrész cseréje után szükség lehet a futómű beállítására. 


Hossz stabilizátor rúd (vagy stabilizátor gömbfej)

A hossz stabilizátor rúd (vagy stabilizátor gömbfej) a lengőkart és a lengéscsillapítót köti össze. Ez az alkatrész felelős a kanyarstabilizálásért. Ha a gömbfejek elkopnak, akkor egyenetlen felületű úton kopogó hangokat hallatszanak. Ezeket a gömbfejeket sem lehet javítani, cserélni kell. Általában a cseréje nem igényel nagy időt, és az alkatrész cseréje után nem szükséges a futómű állítása. 


Szélső kormányösszekötő gömbfej (külső kormányösszekötő) és Belső kormányösszekötő gömbcsukló (Axiál csukló, axiál rúd)

A kormányösszekötő gömbfejei felelősek a kormányozhatóságért. Ha ezek a gömbfejek elkopnak, akkor kopogó hangokat hallhatunk. A gömbfejek cseréje egyszerű művelet, de fontos időben elvégezni. Ha elszakadnak, növelik a kormány holtjátékát, és a kormányzás instabil lesz. 


Szilentek, lengőkar szilent

A lengőkar szilentek a lengőkart kapcsolják össze a bölcsővel, lehetővé téve a mozgást. Ezek a gumiból készült alkatrészek idővel kirepedezhetnek vagy elszakadhatnak, ami kopogó hangokat és bizonytalan úttartást eredményez. A szilentek cseréje több munkaórát igényelhet, és a cserét követően a futómű beállítására is szükség lehet. 


Ezen alkatrészek kopása és meghibásodása rendszeres ellenőrzést és időben történő cserét igényel. Ha észleled a kopogó hangokat vagy más futóműproblémákat, érdemes egy szakemberrel konzultálni, hogy azonnal orvosolják a problémát, és biztosítsák az autód biztonságos működését és kényelmét. 

BÍZZA AUTÓJÁT VALÓDI SZAKÉRTŐKRE!

Legyen szükség futóműjavításra, lengéscsillapító vagy szilent cserére, rúdfej vagy kormányösszekötő cserére, mi készséggel állunk az Ön rendelkezésére!


Lengéscsillapító

A lengéscsillapító az autó futóművének egyik kulcsfontosságú eleme, AMI NAGYBAN BEFOLYÁSOLJA A TE ÉS CSALÁDOD KOMFORTJÁT ÉS BIZTONSÁGÁT. A lengéscsillapító fő célja a rugózás által keltett lengések hatékony elnyomása, a hirtelen fellépő nagy rugólengések, valamint a váratlan ütések megszüntetése. Ezzel a gépjármű kerekeit a földhöz szorosan tartja, megakadályozva azok elválását az útfelülettől. Minél hosszabb ideig marad el a kerék az útfelülettől, annál nehezebbé válik az autó irányítása, és akár teljesen kikerülhetetlenné teheti.

Az elhasznált lengéscsillapítók miatt:

  • A gumiabroncsok egyenetlenül kopnak és fokozottan károsodnak.
  • A fékút hossza akár 20%-kal megnőhet, ami veszélyt jelent vészfékezéskor.
  • Vizes úton a jármű könnyen megcsúszhat, veszélyeztetve az utasok biztonságát.
  • Az autó nehezen tarthatja az irányt, kanyarokban könnyen kisodródhat.
  • Az egyéb futóműalkatrészekre nagyobb terhelés nehezedik, ami idő előtti kopáshoz és hibákhoz vezethet.

Amennyiben észleled az autód rossz viselkedését, például a kormány szitáló mozgását vagy a gumiabroncsok egyenetlen kopását, keress fel egy szervizt. Ingyenes, átfogó ellenőrzés során megvizsgáljuk a lengéscsillapítók állapotát, és segítünk elkerülni az esetleges, komoly javítási költségeket, amelyeket a rejtett hibák okozhatnak.

A lengéscsillapítók optimális működése a kiegészítő alkatrészek jó állapotától is függ. Gyakran a lengéscsillapítók cseréje mellett a toronyszilenteket és a toronycsapágyat is újra kell cserélni, és meg kell vizsgálni a rugókat is.

A lengéscsillapítók rossz állapotára utalhat:

  • A gumiabroncsok szabálytalan kopása (kagylós kopás).
  • A lengéscsillapító felületén rozsdásodás vagy deformálódás.
  • Olajszivárgás vagy olajfolyás a lengéscsillapítóról.
  • Megrongálódott csavarok vagy rögzítések a lengéscsillapítón.

/// Legfrissebb bejegyzések ///

A Dacia Duster II generációja (gyártás: 2017–2024) Magyarországon is rendkívül népszerű, köszönhetően megfizethető árának, terepjárós megjelenésének és elfogadható felszereltségének. De vajon milyen hibákra kell figyelni vásárlás vagy szervizelés során? Milyen típusproblémákra érdemes felkészülni? Alábbi cikkünkben egy gyakorlati szervizes...

Az Alfa Romeo Giulia a luxus szedánok világában ma az egyik leghangsúlyosabb tervezésű járműnek számít az utakon. Ha minden jól működik, mind a standard Giulia, mind a Quadrifoglio a legcsábítóbb luxusautók közé tartozik vezetés szempontjából. Sajnálatos módon azonban ez a modell a megbízhatatlansága miatt híres. Íme a leggyakoribb problémák az...

A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.