Rendszer komponensei:
- Kompresszor
- Kondenzátor
- Szárító
- Expanziós Szelep
- Párologtató
Klímagázok Típusai:
Az autóklímákban általában két fő típusú klímagáz található:
- R134a: Ez az egyik leggyakrabban használt klímagáz típus az autóklímákban. Környezetbarátabb, mint elődei, azonban még mindig körültekintő kezelést igényel a kibocsátásának szempontjából.
- R1234yf: Ez a klímagáz típus újabb és környezetbarátabb alternatíva a R134a-hoz képest. Alacsonyabb üvegházhatású gáz, és kevésbé káros a környezetre.
Az autóklíma rendszerét két fő részre lehet bontani: egy magas nyomású szakaszra és egy alacsony nyomású szakaszra. A hűtőközeg egy része folyékony állapotban, míg egy másik része gáz formájában található meg a rendszerben, különböző nyomás- és hőmérsékleti viszonyok között. A rendszer lényege abban rejlik, hogy ezt a hűtőközeget keringeti, mely egy adott helyen felveszi a hőt, majd egy másik helyen leadja azt.
A magasnyomású szakasz
A rendszer első fázisa a kompresszor.
Az autóklíma kompresszor a klímarendszer szíve, amely a hűtőközeg keringését biztosítja a rendszerben. A kompresszor egy elektromos motorral hajtott dugattyús szivattyú, amely a hűtőközeget alacsony nyomású, cseppfolyós állapotból nagy nyomású, gáz halmazállapotúvá sűríti.
A kompresszor működési elve a következő:
- A kompresszor szívóoldala alacsony nyomású, cseppfolyós hűtőközeg érkezik.
- A kompresszor dugattyúi összenyomják a hűtőközeget, ezáltal növelve annak nyomását és hőmérsékletét.
- A kompresszor nyomóoldala nagy nyomású, gáz halmazállapotú hűtőközeg távozik.
Az autóklíma kompresszorának működése elengedhetetlen a klímarendszer megfelelő működéséhez. A kompresszor meghibásodása esetén a klímarendszer nem működik megfelelően, és az utastér nem hűl megfelelően.
A kompresszor meghibásodásának leggyakoribb okai a következők:
- Olajszivárgás
- Mechanikai sérülés
- Elektromos hiba