Futóműhiba jelei - A leggyakoribb futómű hibák

2023.09.29

Gépjármű tulajdonosként fontos, hogy képesek legyünk felismerni a futómű különböző problémáit. Ezek a problémák nem csupán kellemetlenségeket okozhatnak, hanem akár más alkatrészek meghibásodásához is vezethetnek, súlyosabb esetben pedig balesetveszélyt is jelenthetnek. Ennek érdekében fontos tudnunk, hogy milyen jelei lehetnek a futómű hibáinak.

Lássuk, milyen árulkodó jelek lehetnek a futómű problémáira!

Ráz a kormány

A futómű hibája általában meghatározott sebességtartományok között jelentkezik, legyen szó utazó- vagy indulási sebességről. Ezenkívül kormányrázkódás is tapasztalható lehet a fékezés során.


Jobbra vagy balra húz a kormány

Ez az egyik leggyakoribb futómű probléma, amely általában beállítási hibából ered. A futómű elállítódhat úthibák vagy padkák miatt is. Ekkor a kerékdőlés, a csapdőlés és a kerékösszetartás ellenőrzése szükséges, amit szakértő műhely végezhet el. A rossz kerékdőlés a gumiabroncsok belső vagy külső élének kopásához vezethet, valamint csökkentheti a jármű stabilitását. A kerékösszetartás vagy széttartás pedig vezetés közben alul- vagy túlkormányzott viselkedést okozhat.

Egyenetlen útviszonyokon "felüt" a futómű

Ez gyakran a lengőkar szilentjének cseréjére utalhat. A gumiból készült szilentek idővel megkeményednek, elveszítik rugalmasságukat, megrepedeznek és elszakadnak. Ennek eredményeként a lengőkarok bizonytalanabbul viselkednek, és kopogó hangok hallatszanak.

Fékezéskor oldalra mozdul az autó

Ezt a problémát valószínűleg a függőleges stabilizátorpálcák vagy a vízszintes stabilizátorrúd szilentjeinek kopottsága okozza. A megoldás a kopott alkatrészek cseréje. Ezek az alkatrészek általában viszonylag olcsók, így érdemes minél hamarabb cserélni őket.

Kanyarban és rázós úton kopogó hang hallatszik

Gyakran a probléma a lengőkar gömbfej meghibásodásával van összefüggésben. Ez az alkatrész kapcsolja össze a csonkállványt és az alsó lengőkart, lehetővé téve a csonkállvány szabad elfordulását anélkül, hogy megszűnne a kapcsolódás. A kopás miatt az alkatrész lóg, ami kopogó hangokat eredményez. Ezt az alkatrészt nem lehet javítani, csak cserélni.

A motorháztetőre nehezedve lenn marad az autó orra, fékezéskor bólogat

Ez egy gyakori probléma, és általában a lengéscsillapítók elhasználódásával magyarázható. A lengéscsillapítók rossz állapota növelheti a fékutat, ami növeli a balesetveszélyt.

Pattogó kaszni és csúszásra hajlamosság

Egy ilyen probléma gyakran annyira egyszerű, mint a gumik túlpumpálása. A túl kemény abroncsok gyakran pattogást és csúszást eredményeznek, mivel elvesztik a megfelelő tapadást.

Oldalra tekert kormány esetében pattogás a sebességgel arányosan

Ezt a problémát valószínűleg a féltengelycsukló meghibásodása okozza. Itt az egyetlen megoldás egy futóműszerviz felkeresése.

Folyamatos kattogás menet közben

Sok esetben a kerékagycsapágy hibája okozza ezt a fajta zajt, de mindenképpen érdemes ellenőrizni a felnit és a gumit is, mivel egy-egy beszoruló tárgy szintén furcsa hangokat eredményezhet.

Nehéz és egyenetlen a kormány tekerése

Gyakran a problémát a szervóolaj szennyeződése okozza, amit egyszerűen új olajjal lehet orvosolni. Ugyancsak előfordulhat, hogy a nyomás az első kerekeknél túl alacsony.

Fontos, hogy ha bármilyen futómű problémát észlelünk, azonnal reagáljunk rá, mivel azok további problémákhoz vezethetnek az autónkban. Ne hagyjuk figyelmen kívül a járművünk futóművének karbantartását, mivel ez a biztonságos és kényelmes vezetés alapvető feltétele.

/// Legfrissebb bejegyzések ///

Az Opel Astra az autóiparban az egyik leghosszabb múltra visszatekintő típus, különböző változataiban már 1980 óta van jelen. Az eredeti modelltől, ami úgy nézett ki, mintha aki tervezte volna, mindene eszköze megvolt, csak egy vonalzó hiányzott volna a tolltartójából, de azóta sok minden változott.

Az autóvásárlás mindig bizonyos kockázatokat hordoz magában, de azokat megfelelő óvatossággal csökkenteni lehet. Amikor használt autót szeretnénk vásárolni, fontos szempontok közé tartozik az alábbi vizsgálatok és karbantartási lépések:

A fékolaj egy sűrű, összenyomhatatlan folyadék, amely erőátviteli szerepet játszik az autó fékrendszerében. A fékrendszer működésében a fékpedál lenyomásától a kerekek fékezéséig fontos szerepet tölt be. A fékolaj a központi fékmunkahengerből áramlik amikor a fékpedált lenyomjuk, majd továbbítja a fékerőt a kerekekhez, ahol a munkahengerek a...