Fékolaj csere - DOT szám és típusok

2023.10.09

Mi is az a fékolaj?

A fékolaj egy sűrű, összenyomhatatlan folyadék, amely erőátviteli szerepet játszik az autó fékrendszerében. A fékrendszer működésében a fékpedál lenyomásától a kerekek fékezéséig fontos szerepet tölt be. A fékolaj a központi fékmunkahengerből áramlik amikor a fékpedált lenyomjuk, majd továbbítja a fékerőt a kerekekhez, ahol a munkahengerek a fékpofákat a dobfékekhez vagy tárcsafékekhez nyomják, lefékezve a járművet.

DOT szám és fékolaj típusok

A DOT (Department of Transportation) szám az amerikai közlekedési minisztérium által kidolgozott szabványrendszer része és a fékolaj minőségét jelzi. A DOT3 fékolaj régebbi, dobfékkel rendelkező járművekhez használt. Bár olcsó és könnyen beszerezhető, károsíthatja a fényezést, gumi tömítéseket, és a vizet is megköti. A DOT3 fékolaj polietilén-glikolt tartalmaz, nedves forráspontja 205 Celsius fok, száraz forráspontja 140 Celsius fok.

A DOT4 fékolaj általában a tárcsafékkel ellátott járművekhez használható, hacsak a gyártó másképpen nem javasolja. Nem köti meg erősen a vizet, de még mindig megköti, ami károsíthatja a fém alkatrészeket. A DOT4 fékolaj magasabb forráspontú, mint a DOT3 és kissé drágább. A DOT4 fékolaj is károsíthatja a fényezést, polietilén-glikolt tartalmaz, nedves forráspontja 230 Celsius fok, száraz forráspontja 155 Celsius fok.

A DOT5 fékolaj szilikon alapú, kevéssé összenyomható és nem köti meg a vizet. Nem károsítja a fényezést, de korróziót okozhat vízrétegek kialakulásával. A DOT5 fékolaj légtelenítése nehezebb és nem keverhető más DOT számú fékfolyadékkal. A DOT5 fékolaj nedves forráspontja 260 Celsius fok, száraz forráspontja 174 Celsius fok. A továbbfejlesztett DOT5.1 fékolaj nedves forráspontja 275 Celsius fok, száraz forráspontja 200 Celsius fok. Ez is polietilén-glikol alapú, kis mértékben megköti a vizet, de drágább és nehezebben beszerezhető.

Mikor cseréljük a fékolajat?

A fékolaj cseréje időszakosan szükséges, mivel a víztartalma fokozatosan növekszik. Fontos, hogy ne várjuk meg, amíg a víztartalom kritikus szintre emelkedik, mert ekkor a fékolaj hamarabb forrni kezd, ami veszélyeztetheti a fékezés hatékonyságát. A fékolajnak tehát ellenállónak kell lennie a forrásnak és nem szabad gáz halmazállapotúvá válnia.

Miért emelkedik a víztartalom?

A fékolaj víztartalma a levegőből származó vízpára miatt emelkedhet. A vízpára bekerül a fékolajba, hígítja azt, majd a fékezés során a keletkező hő hatására gőzzé alakul, összenyomható buborékokat hozva létre. A növekvő víztartalom miatt a fékolaj forráspontja is csökken. Minőségi fékolaj esetén a száraz forráspont eléri a legalább 180 Celsius fokot.

Fékolaj cseréje és szivárgás jelei

Az elöregedett vagy rossz minőségű fékolaj negatív hatással lehet a fékrendszer működésére és hatékonyságára. Ha egy év vagy annál több idő telt el a fékolaj cseréje óta, akkor az ellenőrzés és cseréje már aktuálissá válik, de két év elteltével már kötelező. Az elöregedett fékolajat a fékpedál "beesése" is jelezheti. Ha a fékolaj tartályból a feltöltést követően is folyamatosan fogy, akkor lehet, hogy a fékhidraulika rendszer sérült, ezért érdemes rendszeresen ellenőrizni a folyadékszintet. Ha a jármű fékezés közben oldalra húz, az is szivárgásra utalhat, mivel a fékolaj rákerülhet a fékpofákra, tárcsákra vagy dobokra. Ha a kézifék ellenőrző lámpa felvillan a műszerfalon, az is sürgős szervizbevitelt igényel.

Amennyiben a fenti jeleket Ön is észereveszi autóján, keresse fel debreceni autó szervizünket, vagy jelentkezzen be online foglaláson keresztül kedvezményes fékszerviz szolgáltatásunkra. 

Legfrissebb bejegyzések

A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.

Az autóklíma rendszerek kényelmet és biztonságot nyújtanak az utazások során, különösen a nyári hónapokban. Azonban, mint minden más járműalkatrész, az autóklíma is rendszeres karbantartást igényel a hatékony és megbízható működés érdekében. Ebben a blog cikkben részletesen bemutatjuk, miért fontos az autóklíma karbantartása, milyen gyakran érdemes...

Ez a cikk az M32 sebességváltó egyik gyakori problémáját tárgyalja. Ha volt már Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia vagy Chevrolet autója, valószínűleg hallott már a General Motors M32-es sebességváltójáról és lehet, hogy már tapasztalta is, hogy néhány sebességváltó csapágyat már ki kellett cserélni.