Fékolaj csere - DOT szám és típusok

2023.10.09

Mi is az a fékolaj?

A fékolaj egy sűrű, összenyomhatatlan folyadék, amely erőátviteli szerepet játszik az autó fékrendszerében. A fékrendszer működésében a fékpedál lenyomásától a kerekek fékezéséig fontos szerepet tölt be. A fékolaj a központi fékmunkahengerből áramlik amikor a fékpedált lenyomjuk, majd továbbítja a fékerőt a kerekekhez, ahol a munkahengerek a fékpofákat a dobfékekhez vagy tárcsafékekhez nyomják, lefékezve a járművet.

DOT szám és fékolaj típusok

A DOT (Department of Transportation) szám az amerikai közlekedési minisztérium által kidolgozott szabványrendszer része és a fékolaj minőségét jelzi. A DOT3 fékolaj régebbi, dobfékkel rendelkező járművekhez használt. Bár olcsó és könnyen beszerezhető, károsíthatja a fényezést, gumi tömítéseket, és a vizet is megköti. A DOT3 fékolaj polietilén-glikolt tartalmaz, nedves forráspontja 205 Celsius fok, száraz forráspontja 140 Celsius fok.

A DOT4 fékolaj általában a tárcsafékkel ellátott járművekhez használható, hacsak a gyártó másképpen nem javasolja. Nem köti meg erősen a vizet, de még mindig megköti, ami károsíthatja a fém alkatrészeket. A DOT4 fékolaj magasabb forráspontú, mint a DOT3 és kissé drágább. A DOT4 fékolaj is károsíthatja a fényezést, polietilén-glikolt tartalmaz, nedves forráspontja 230 Celsius fok, száraz forráspontja 155 Celsius fok.

A DOT5 fékolaj szilikon alapú, kevéssé összenyomható és nem köti meg a vizet. Nem károsítja a fényezést, de korróziót okozhat vízrétegek kialakulásával. A DOT5 fékolaj légtelenítése nehezebb és nem keverhető más DOT számú fékfolyadékkal. A DOT5 fékolaj nedves forráspontja 260 Celsius fok, száraz forráspontja 174 Celsius fok. A továbbfejlesztett DOT5.1 fékolaj nedves forráspontja 275 Celsius fok, száraz forráspontja 200 Celsius fok. Ez is polietilén-glikol alapú, kis mértékben megköti a vizet, de drágább és nehezebben beszerezhető.

Mikor cseréljük a fékolajat?

A fékolaj cseréje időszakosan szükséges, mivel a víztartalma fokozatosan növekszik. Fontos, hogy ne várjuk meg, amíg a víztartalom kritikus szintre emelkedik, mert ekkor a fékolaj hamarabb forrni kezd, ami veszélyeztetheti a fékezés hatékonyságát. A fékolajnak tehát ellenállónak kell lennie a forrásnak és nem szabad gáz halmazállapotúvá válnia.

Miért emelkedik a víztartalom?

A fékolaj víztartalma a levegőből származó vízpára miatt emelkedhet. A vízpára bekerül a fékolajba, hígítja azt, majd a fékezés során a keletkező hő hatására gőzzé alakul, összenyomható buborékokat hozva létre. A növekvő víztartalom miatt a fékolaj forráspontja is csökken. Minőségi fékolaj esetén a száraz forráspont eléri a legalább 180 Celsius fokot.

Fékolaj cseréje és szivárgás jelei

Az elöregedett vagy rossz minőségű fékolaj negatív hatással lehet a fékrendszer működésére és hatékonyságára. Ha egy év vagy annál több idő telt el a fékolaj cseréje óta, akkor az ellenőrzés és cseréje már aktuálissá válik, de két év elteltével már kötelező. Az elöregedett fékolajat a fékpedál "beesése" is jelezheti. Ha a fékolaj tartályból a feltöltést követően is folyamatosan fogy, akkor lehet, hogy a fékhidraulika rendszer sérült, ezért érdemes rendszeresen ellenőrizni a folyadékszintet. Ha a jármű fékezés közben oldalra húz, az is szivárgásra utalhat, mivel a fékolaj rákerülhet a fékpofákra, tárcsákra vagy dobokra. Ha a kézifék ellenőrző lámpa felvillan a műszerfalon, az is sürgős szervizbevitelt igényel.

Amennyiben a fenti jeleket Ön is észereveszi autóján, keresse fel debreceni autó szervizünket, vagy jelentkezzen be online foglaláson keresztül kedvezményes fékszerviz szolgáltatásunkra. 

Legfrissebb bejegyzések

A Dacia Duster II generációja (gyártás: 2017–2024) Magyarországon is rendkívül népszerű, köszönhetően megfizethető árának, terepjárós megjelenésének és elfogadható felszereltségének. De vajon milyen hibákra kell figyelni vásárlás vagy szervizelés során? Milyen típusproblémákra érdemes felkészülni? Alábbi cikkünkben egy gyakorlati szervizes...

Az Alfa Romeo Giulia a luxus szedánok világában ma az egyik leghangsúlyosabb tervezésű járműnek számít az utakon. Ha minden jól működik, mind a standard Giulia, mind a Quadrifoglio a legcsábítóbb luxusautók közé tartozik vezetés szempontjából. Sajnálatos módon azonban ez a modell a megbízhatatlansága miatt híres. Íme a leggyakoribb problémák az...

A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.