Vezérműszíj és vezérműlánc csere Debrecenben az MP AUTÓ-nál

Szakszerűen -gyorsan-precízen

Szerviz akció !

Az akció keretében most 20% kedvezményt biztosítunk ügyfeleinknek a vezérlés szett és a vízpumpa árából

Majdnem mindenki számára nyilvánvaló, még azoknak is, akik csak kevés figyelmet fordítanak az autókra, hogy szükség van időszakos olajcserére. Azonban van egy másik fontos karbantartási feladat, amely legalább ilyen fontos, ha hosszú távon meg akarjuk őrizni járműnk megbízhatóságát: a vezérlés cseréje. 

Mi is pontosan a vezérlés?

Általában, a vezérlés kifejezést használva azokat az alkatrészeket értjük, amelyek felelősek a hajtás átviteléért a főtengelytől a vezérműtengelyig. Ha ezek az alkatrészek hiányoznak, akkor járművünk nem képes mozogni. Tehát ahhoz, hogy a főtengely forgását továbbítsuk a vezérműtengelyre, szükség van köztes alkatrészekre. 

Milyen típusú vezérlések léteznek? 

Az autó motorjának kialakításától függően két fő típusú vezérlést találhatunk: láncos és szíjas vezérlést. A láncos vezérlés előnye, hogy elméletileg akár a motor teljes élettartamára is kitart (bár a gyakorlatban tapasztalatok gyakran mutatnak eltéréseket), míg a szíjas vezérlés csendesebben működik és olcsóbban cserélhető. Az, hogy egy motorban hány szíj vagy lánc található, nagyban függ a motor kialakításától: például néhány nagyobb köbcentis autóban akár három vezérműszíj is megtalálható lehet.


Miért szükséges ezeket cserélni?

Azért kell ezeket az alkatrészeket cserélni, mert kopnak. Egyszerűen fogalmazva, a folyamatosan forgó görgők és a hozzájuk feszített szíj idővel elkopik, és nem működnek megfelelően. Az igazi veszély azonban nem abban rejlik, ha nem működnek megfelelően, hanem abban, ha már teljesen meghibásodnak: ha egy görgő megszorul vagy a szíj elszakad, akkor a motor felső holtpontjánál a dugattyúk ütközhetnek a szelepekkel. Ennek eredményeként sérülhetnek a szelepek, a hajtókarok és a dugattyúk is, és a javítás költsége akár több százezer forint is lehet. Hasonló probléma lehet a vízpumpával is, mivel sok autónál a vezérlés szabályozza annak a meghajtását.

VEZÉRMŰSZÍJ SZAKADÁS
VEZÉRMŰSZÍJ SZAKADÁS
Sérült szelepek
Sérült szelepek

Mikor kell cserélni a vezérlést?

Ez egy olyan kérdés, amelyre nincs általánosan érvényes válasz. Minden autóban eltérő futásteljesítménynél vagy időszakonként van előírva a vezérlés alkatrészeinek cseréje, és néhány jármű esetében nincs is konkrét előírás. A keresztbordás szíjjal hajtott vezérlések esetében általában a szervizkönyv tartalmazza a vezérlés csere előírását, például 120 000 kilométerenként, vagy akár 10 év elteltével, stb.  

Milyen alkatrészeket kell kicserélni a vezérléscsere során?

Egy átlagos vezérléscsere alkalmával a következő alkatrészeket szokás kicserélni: a vezérműszíjat, az azt meghajtó görgőket, és ha a vízpumpa is a vezérműszíj hajtásával működik, akkor azt is. Továbbá, ajánlott a hosszbordás szíjat és annak feszítőjét is cserélni ezen a ponton. A változó szelepvezérléssel rendelkező járműveknél érdemes az esetlegesen kopott vagy sérült vezérmű bordáskerekeket is ellenőrizni és szükség esetén újakra cserélni. Ajánlott továbbá még a főtengely szimeringet is.

VÁLASSZA AZ MP AUTÓ ÉS KLÍMASZERVIZT VEZÉRLÉSCSERE CÉLJÁBÓL!

Eljött a vezérléscsere ideje, vagy észleli a fent említett műszaki problémákat? Akkor válassza az MP AUTÓ ÉS KLÍMASZERVIZ-t, ahol tapasztalt szakembereink gondoskodnak a szükséges cseremunkáról. Online könnyedén foglalhat időpontot percek alatt, így elkerülheti a hosszú várakozást.

Mik lehetnek a vezérlési rendszer korai meghibásodásának jelei? 

A vezérlési rendszer előzetes cseréje szükségessé válhat bizonyos műszaki problémák miatt, és az alábbiakban felsoroljuk a leggyakoribb jeleket:

  1. Alacsony motorteljesítmény: A vezérlési rendszer felelős a vezérmű- és főtengely összekapcsolásáért. A mozgási energia átvitelét vezérműszíjjal vagy lánccal lehet megvalósítani. Ha ezek az alkatrészek használat közben megnyúlnak vagy elhasználódnak, az motorteljesítmény csökkenéséhez vezethet.

  2. Gyakori gyújtáshibák: Az elnyúlt vezérműszíj hatására a szelepek nyitási és zárási sebessége lassulhat. Ennek eredményeként gyakran előfordulhatnak gyújtáshibák. Ha gyakran tapasztalja a gyújtási problémákat, fontos, hogy forduljon szakemberhez, mivel ez a műszaki probléma komoly motorhibához vezethet.

  3. Olajszivárgás: Látott olajszivárgást a vezérműszíj területén? Ennek oka lehet lazult csavarok, kopott tömítések, kopás vagy túlmelegedés a vezérlő rendszerben.

  4. Motorhibák: Észrevette, hogy a motor túl gyorsan forog, vagy éppen teljesen leállt? Az elszakadt vezérműszíj okozhatja mindkét problémát. Ha a vezérműszíj megszakad, a főtengely nem tudja továbbítani a vezérlést, így a motor nem forog. A másik esetben, az elszakadt szíj miatt nem képes megfelelő kompressziót létrehozni a motor, ami túlgyorsulást eredményez.

Ezen problémák esetén javasolt mielőbb szakemberrel konzultálni, mivel a vezérlési rendszer meghibásodása súlyos motorproblémához vezethet

Mit kell tenni, ha a vezérlés meghibásodására utaló jeleket észleljük?

Amennyiben bármelyik fent említett hibát észleli, javasolt azonnal felkeresni egy szakszervizt. A vezérlési rendszer hibáinak pontos diagnosztizálása szakértelem nélkül szinte lehetetlen, így elengedhetetlen a képzett és tapasztalt szerelő segítsége. Bár a vezérléscsere költséges lehet, a probléma figyelmen kívül hagyása még drágább műszaki problémákhoz vezethet. Súlyos esetekben a motor teljes károsodását is okozhatja, ami szervizköltségek szempontjából akár több millió forintos kiadást is jelenthet. Bizonyosodjon meg arról, hogy a vezérlő rendszerrel minden rendben van, és szükség esetén időben cselekedjen szervizünkben! 

Vezérléscsere házilag ?

Mivel a motor egészségének megőrzése kiemelten fontos és a vezérléscsere során számos hibalehetőség adódhat egy olajcseréhez képest, javasoljuk, hogy inkább szakemberhez forduljon a munka elvégzése érdekében. 

/// Legfrissebb bejegyzések ///

Ez a cikk az M32 sebességváltó egyik gyakori problémáját tárgyalja. Ha volt már Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia vagy Chevrolet autója, valószínűleg hallott már a General Motors M32-es sebességváltójáról és lehet, hogy már tapasztalta is, hogy néhány sebességváltó csapágyat már ki kellett cserélni.

Az Opel Astra az autóiparban az egyik leghosszabb múltra visszatekintő típus, különböző változataiban már 1980 óta van jelen. Az eredeti modelltől, ami úgy nézett ki, mintha aki tervezte volna, minden eszköze megvolt, csak egy vonalzó hiányzott volna a tolltartójából, de azóta sok minden változott.