M32 sebességváltó

2024.04.20

Ez a cikk az M32 sebességváltó egyik gyakori problémáját tárgyalja. Ha volt már Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia vagy Chevrolet autója, valószínűleg hallott már a General Motors M32-es sebességváltójáról és lehet, hogy már tapasztalta is, hogy néhány sebességváltó csapágyat már ki kellett cserélni.

A cikk bemutatja a csapágy meghibásodásának jellemző tüneteit az M32-es sebességváltó esetében és megoszt néhány megelőző módszert. 

M32 sebességváltó csapágyak

Az M32-es sebességváltó gyenge pontja azon két csapágy egyike, amelyek az 1., 2., 5. és 6. sebességi fogaskerekekkel tartják a tengelyt. Ezek közül az egyiket nevezik "6. fokozatú csapágy"-nak, mivel a 6. sebességi fokozat fogaskereke mellett található, és a tipikus meghibásodási tünet az, hogy a hajtómű 6. fokozatban nyüszítő hangot ad ki.

Egy elterjedt tévhit az, hogy a 6. sebességfokozatnak saját csapágya van, azonban valójában ez a csapágy egy másikkal együtt egy teljes fogaskereket támaszt meg. Amennyiben ezt a problémát hosszabb ideig figyelmen kívül hagyják, akkor a csapágy teljesen összeomlik, ami súlyos károkat okozhat a belső részekben és bizonyos esetekben fémmaradványok szabadulhatnak ki a sebességváltó végházából.

Nem könnyű előre megmondani, hogy az eredeti 6. fokozatú csapágy meddig fogja bírni - egyes autóknál már 50 000 km-nél problémák merülhetnek fel, míg más járművek akár 200 000 km-t is megtehetnek anélkül, hogy a csapágy meghibásodna. Általánosságban elmondható, hogy ez egy gyakori probléma és valószínű, hogy minden M32-es sebességváltóban előfordul, hogy ki kell cserélni a 6. fokozatú csapágyat.

Így néz ki egy elhasználódott csapágy:

A csapágy meghibásodásának okai

A csapágy meghibásodásának okai között általában az első és leggyakrabban érintett a 6. fokozat csapágya. Azonban előfordulhat más csapágyak meghibásodása is. Két fő tényező játszik szerepet az M32-es sebességváltókban tapasztalható csapágyproblémák kialakulásában és ezek a tényezők szoros összefüggésben állnak.

Csapágyméret

Az első és legfontosabb ok az M32 sebességváltóval kapcsolatos problémáknak a csapágyak mérete, amelyek a tengelyeket tartják a sebességváltó belsejében. Úgy tűnik, hogy ezek egyszerűen túl kicsik.

Minél kisebb a csapágyfelület, annál nagyobb az érintkezési nyomás a görgők és a csapágyfelület között. Az M32 kúpgörgős csapágyakkal rendelkezik, és normális működés közben a görgők egy vékony olajfilmet hoznak létre az érintkező felületek között, hogy elkerüljék a közvetlen fémfelületi érintkezést. Ha az érintkezési nyomás túl nagy, az olajréteg megszakadhat, ami fém-fém érintkezéshez vezet, és kopást okoz a csapágyban.

Az alulméretezett csapágyak nem csak a hajtóműolajat terhelik meg, hanem hozzájárulnak a hajtóműolaj öregedéséhez is, ami további kockázatot jelent az idő előtti csapágykopásra az M32 sebességváltókban.

Sebességváltó olaj

A második ok, ami hozzájárul a csapágyak meghibásodásához, a váltóolaj károsodása. A régi, elhasználódott olaj gyengébb olajfilmet eredményez, amely nagyobb terhelés esetén könnyebben szakad el. Például erőteljes gyorsítás a hatodik fokozatban hosszú távú autópályázás során, amikor a sebességváltó már nagyon felmelegszik, kiváló példa a nagy igénybevételre.

Az M32-es sebességváltó, hasonlóan a legtöbb manuális váltóhoz, nem rendelkezik előre meghatározott olajcsere intervallummal és általában azt feltételezik, hogy az autó teljes élettartama alatt megfelelő minőségű marad. Ez a megközelítés sok más sebességváltónál beválik.

De miért képesek más sebességváltók rendszerint elérni a 200 000 vagy akár 400 000 km futásteljesítményt olajcsere nélkül, anélkül hogy jelei lennének a kopásnak?

Az olaj élettartamát számos tényező befolyásolja, köztük az egyik fő tényező az üzemi hőmérséklet.

Az M32-es sebességváltó jellemzően magas hőmérsékleten működik. Több mint 125°C hőmérsékletet is elérhet, ami melegebb, mint a motor üzemi hőmérséklete. Az ilyen körülmények idővel megváltoztatják az olaj viszkozitását, és lebontják az olajparamétereket javító adalékanyagokat.

Gyakorlatilag, amikor a sebességváltó többször megfőzi az olajat, az elveszíti kenési tulajdonságait, ami gyengébb olajfilmet és gyorsabb kopást eredményez.

Az olajfilm az, ami megakadályozza a fém-fém érintkezést a fogaskerekek és a csapágyak között. Ha az olaj nem képes ellátni a feladatát, a kopás gyorsul. Az olajnak nehéz dolga van az M32-es sebességváltóban, különösen a nagy igénybevételnek kitett csapágyak esetében.

Tehát összességében az M32-es váltóhoz nagyobb csapágyak és friss váltóolaj szükségesek!

Frissített M32 sebességváltók

Az M32 sebességváltót először 2004-ben alkalmazták az Opel Astra H modellekben. Bár kezdetben problémák adódtak a váltó csapágyainak élettartamával kapcsolatban, később a General Motors jelentős fejlesztéseket végzett a probléma megoldása érdekében.

2012 közepén a General Motors nagyobb átmérőjű csapágyakat vezetett be és olajgalériákat adott a végházba, hogy javítsa azok élettartamát és az olajáramlását. Az új csapágyak átmérője 62 mm, míg az eredetieké 55 mm volt. Emellett vastagabbak is lettek (13,7 mm helyett 17,5 mm).

A 2012-es frissítésnek köszönhetően az M32-es sebességváltók élettartama jelentősen megnőtt. Ha olyan autót szeretne vásárolni, amelyben M32-es sebességváltó található, mindenképpen válasszon 2012 után gyártott modellt. Azonban mindig ellenőrizze, hogy az autóban már van-e frissített végház, mivel nem minden gépjárműnél végezték el közvetlenül a frissítést.

A problémás hatodik fokozatú csapágy a végházban található, az autó bal oldalán, közvetlenül az első kerék mögött.

Bal oldalon a régi M32 váltó - Jobb oldalt a frissített verzió, a hozzáadott extra olajgalériával.
Bal oldalon a régi M32 váltó - Jobb oldalt a frissített verzió, a hozzáadott extra olajgalériával.

Ha a kormánykereket teljesen balra forgatja ellenőrizheti, hogy melyik végházzal van szerelve a sebességváltó.  

A képen látható M32 váltó a régi végházzal van szerelve.
A képen látható M32 váltó a régi végházzal van szerelve.

A kopott csapágy tünetei

Az alábbiakban bemutatjuk az M32 sebességváltó 6. fokozat csapágykopásának tipikus tüneteit:

  • Nyüszítő zaj a 6. és 5. fokozatban. Ez a zaj erősödhet a gázpedál lenyomásakor, és csökkenhet, amikor felengedi. Bár más fokozatokban is jelentkezhet zaj, általában ez csak az utolsó két fokozatban jelentkezik.

  • A sebességváltókar mozgása érezhető a 1. és 5. sebességfokozatban, különösen a gázpedál lenyomásakor vagy felengedésekor. Ezek a fogaskerekek ugyanazon a tengelyen vannak, és a váltókar mozgását az elhasználódott "6. fokozat" csapágy túlzott játéka okozza.

  • Csapágytörés - súlyos esetekben a 6. fokozat csapágya megpróbálhat kiszabadulni a sebességváltóból. Ha a csapágy már olyan mértékben elhasználódott, hogy megszorul, akkor a külső csapágygyűrű elkezdhet forogni, és kárt okozhat a sebességváltó burkolatában. Ezért fontos időben cserélni a csapágyakat. Ha figyelmen kívül hagyják, a végház javíthatatlanul sérülhet.

Ha M32-es sebességváltóval szerelt járművet szeretne vásárolni, figyeljen ezekre a tünetekre. Ellenőrizze, hogy a sebességváltó minden fokozatban csendes-e, és hogy a váltókar nem mozog-e, amikor lenyomja és felengedi a gázpedált (1. és 5. fokozatban).

Itt egy videó a sebesságváltó kar mozgásáról:

M32 sebességváltó karbantartása

Számos teendő van, amellyel meghosszabbíthatja az M32 sebességváltó élettartamát. Az egyik legfontosabb intézkedés az olaj rendszeres cseréje. Az M32 sebességváltó esetében nincs meghatározott szervizintervallum, de szerintem ez elengedhetetlen annak érdekében, hogy az M32 és a hozzá tartozó csapágyak hosszú élettartamúak legyenek.

Sokan úgy gondolják, hogy az eredeti General Motors váltóolaj (GM 1940182) nem megfelelő. Nem hiszem azonban, hogy ez az olaj lenne az oka a sebességváltók meghibásodásának. Bár a GM olaja szintetikus (ami jó), és sok más GM sebességváltóban használják, például a könnyű F13-tól kezdve egészen a 400 Nm nyomatékot bíró F40-ig, más, GM olajjal töltött sebességváltóknak nincs csapágyproblémájuk.

A probléma az, hogy az M32 forró állapotban, kb. 80 000 km megtétele után az olaj elveszíti tulajdonságait, és nem nyújt olyan védelmet, mint korábban. Ez ugyanígy vonatkozik más hajtóműolajokra is.

2012-ben a General Motors a csapágyak frissítése mellett az olajat GM 1940004-re cserélte. Ez valószínűleg jobb megoldás, de nem hiszem, hogy az eredeti GM olaj okozta a problémákat.

Ha még mindig nem vagy meggyőzve, a Fiat és az Alfa Romeo autók nem használnak General Motors olajat, hanem a Tutela Matryxet alkalmazzák. Az M32-es sebességváltók ezekben az autókban ugyanúgy hajlamosak meghibásodni.

A lényeg, hogy válasszon egy jó minőségű szintetikus olajat, és cserélje ki 50 000 kilométerenként. Az újabb General Motors olaj jó választás lehet, de vannak ennél jobb lehetőségek is.

Győződjön meg róla, hogy az M32 sebességváltó megfelelő szintre van feltöltve (enyhe túltöltés is elfogadható). Az M32-es sebességváltó alultöltése a csapágyhibák kialakulásának elsődleges elősegítője.

Az M32 sebességváltó csapágyainak várható élettartamának meghosszabbítása érdekében módosítsa vezetési szokásait úgy, hogy kerülje az erős gyorsulást a 6. és 5. sebességfokozatokban, ezáltal csökkentve a 6. fokozat csapágyainak terhelését. Különösen fontos ez a dízelautók esetében, amelyek nagy nyomatékkal rendelkeznek.

M32 váltó olajcsere

A kézi sebességváltók, beleértve az M32-est is, nem rendelkeznek olajszivattyúval, ami az olaj eloszlását végzi a fogaskerekek és csapágyak között. Egyszerűen a mozgó alkatrészekre támaszkodnak, hogy eloszlassák az olajat (fröccsenő kenés).

Az 1., 2., 5. és 6. fogaskereket tartó tengely a három közül a legalsó pozícióban van elhelyezve. Ennek eredményeként az olaj természetesen lefolyik a 6. fokozat csapágyába, amikor az autót leállítják.

Ha már böngészett az internetes fórumokon az M32 sebességváltóval kapcsolatos információk után kutatva, valószínűleg hallotta, hogy az olaj túltöltése meghosszabbíthatja a 6. fokozat csapágyainak élettartamát, mivel jobb kenést biztosít.

Sokan azt hiszik, hogy a 6-os fogaskerekek csapágya valahol a váltó felső részén található, ahol az olaj nem éri el. A valóság az, hogy az a legalacsonyabb ponton van felszerelve, ami a legjobb helyzet a csapágy számára. Úgy vélem, hogy a GM által előírtnál nagyobb olajmennyiség hozzáadása segíthet, de nem azokért az okokért, amelyeket az emberek gyakran említenek.

A nagyobb olajmennyiség több hőt tud felvenni, és ez lehet az igazi oka annak, hogy az extra olaj hozzáadása segít. Hasonlóképpen, az olajcsatornák hozzáadása a frissített végházhoz lehetővé teszi az olaj könnyebb eljutását a csapágyakhoz. Az olaj könnyebb áramlása a csapágyakon javítja a hőelvezetést is.

Az M32-es sebességváltó olajkapacitása 2,4 liter. A 2,8 literes feltöltés elfogadható és valóban segíthet. Mielőtt azonban bármit is végrehajtana, kérjük, ellenőrizze újra, hogy az autója esetében mennyi az ajánlott olajmennyiség.

Az M32-es sebességváltóval szerelt autók többségénél a GM általános ajánlása 2,4 liter, de egyes modellek esetében eltérő mennyiséget javasoltak.

Tuning és az M32

Az M32 névleges nyomatéka 320 Nm, azonban sok autót túlhangolnak ezen a számon, anélkül, hogy azonnali hatást gyakorolna a sebességváltó működésére. Vannak dízelautók, amelyeket 400 Nm-re terveztek át, és ezek a sebességváltók ezt is elbírják, ha a csapágyak jó állapotban vannak.

Nyilvánvalóan a motor átdolgozása nem tesz jót a sebességváltó csapágyainak, de óvatosan kezelhető:

  • Fogadja el, hogy a csapágyak élettartama csökkenhet az átdolgozott dízelautóknál. Ez különösen igaz a 2012 előtti autókra, amelyek 55 mm-es csapágyakkal rendelkeznek.

  • Ne használja ki teljesen a motornyomatékot a 6. fokozatban.

  • Használjon kiváló minőségű hajtóműolajat, és rendszeresen cserélje.

  • Ne hangoljon át olyan autót, amelyen már csapágykopás jelei mutatkoznak.

Autóvásárlás M32 váltóval


A legbiztonságosabb megoldás az, ha olyan autót keres, amely frissített sebességváltóval rendelkezik (2012-es és újabb autók).

A vásárlás előtti ellenőrzés során figyeljen a zajokra és a sebességváltó kar mozgására. Tesztvezetés közben figyeljen a rossz csapágyak jeleire. Ha minden rendben van, nyugodtan megvásárolhatja az autót. Miután megvette, cserélje ki a váltóolajat, és minden rendben lesz.

Ami a 2012 előtti autókat illeti, fokozott figyelmet kell fordítania a csapágyhibák jeleire. Ismétlem, ha minden rendben van, megvásárolhatja az autót, kicserélheti a hajtóműolajat, és hosszú ideig jó lesz. A csapágyak nem kopnak meg egyik napról a másikra. Ne felejtse el rendszeresen cserélni a sebességváltó folyadékot.

Egy másik jó forgatókönyv az olyan autó megvásárlása, amelyben már ki lettek cserélve a csapágyak (jó hírű autószervizben, bizonylattal).

Ha az autót teszteli, és a csapágykopás jelei mutatkoznak, megpróbálhat lealkudni az autó árából akár akár egy nagyobb összeget is. Ezt a weboldalt akár a tulajdonosnak is megmutathatja! Függetlenül attól, hogy sikerül-e alkudnia az áron vagy sem, ki kell cserélnie a csapágyakat, mielőtt a végház megsérülne, ha az adott autó megvásárlása mellett dönt.

Ajánlom, hogy kerülje azokat az autókat, amelyeknél nagyon zajosak a csapágyak, és rángatózik a váltókar. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy a csapágyak cseréje nem elegendő, ami drágábbá teheti a javítást.

M20 sebességváltó

Lehet, hogy azért jött ide, hogy az M32-ről olvasson, és nem az M20-ról. Valójában szinte ugyanolyanok.

Az M20 sebességváltó az M32 alacsonyabb nyomatékú változata. Az M20 névleges nyomatéka 200 Nm, és főleg olyan kis dízelmotorokhoz használják, mint az 1.3 Multijet/CDTi.

Ugyanazoktól a problémáktól szenved, mint az M32, így minden, ami az M32-re vonatkozik, érvényes az M20-ra is. Bár nem lehet teljesen biztosan állítani, az M20-nak valamivel megbízhatóbbnak kellene lennie, mert kisebb nyomatékot ad át, mint az M32-es, miközben a csapágyak ugyanazok.

M32 vagy M20 váltóval felszerelt autók listája

  • Opel

    • Astra H (1.6 Turbo, 2.0 Turbo 1.3 CDTi, 1.7 CDTi, 1.9 CDTi)

    • Astra J (1.4 Turbo, 1.6 Turbo, 1.6 SIDI Turbo, 1.6 CDTi, 1.7 CDTi)

    • Astra K

    • Cascada

    • Vectra C

    • Signum

    • Insignia A (1.4 Turbo, 1.6, 1.6 Turbo, 1.6. SIDI Turbo, 1.8, 1.6 CDTi, 2.0 CDTi)

    • Insignia B

    • Zafira B (2.0 Turbo, 2.2 Direct Ecotec, 1.7 CDTi, 1.9 CDTi)

    • Zafira Tourer C

    • Zafira Tourer

    • Meriva A

    • Meriva B (1.4 Turbo, 1.6 CDTi, 1.7 CDTi)

    • Mokka

    • Corsa D (1.6 Turbo, 1.3 CDTi, 1.7 CDTi)

    • Corsa E

    • Adam

  • Fiat

    • Grande Punto (1.3 MultiJet, 1.6 MultiJet, 1.9 MultiJet, Abarth 1.4 T-Jet)

    • Punto Evo (1.3 MultiJet Dualogic)

    • Bravo (1.4 T-Jet)

    • Croma

  • Alfa Romeo

    • 159 (1.75 TBi, 1.9 JTS, 2.2 JTS, 1.9 JTDm 8v, 1.9 JTDm 16v)

    • Brera (1.75 TBi, 2.2 JTS)

    • Mito (1.4 TB 16v [csak 155 LE], 1.3 JTDm [csak 90 LE] and 1.6 JTDm 2010-íg