Futóműhiba jelei - A leggyakoribb futómű hibák

2023.09.29

Gépjármű tulajdonosként fontos, hogy képesek legyünk felismerni a futómű különböző problémáit. Ezek a problémák nem csupán kellemetlenségeket okozhatnak, hanem akár más alkatrészek meghibásodásához is vezethetnek, súlyosabb esetben pedig balesetveszélyt is jelenthetnek. Ennek érdekében fontos tudnunk, hogy milyen jelei lehetnek a futómű hibáinak.

Lássuk, milyen árulkodó jelek lehetnek a futómű problémáira!

Ráz a kormány

A futómű hibája általában meghatározott sebességtartományok között jelentkezik, legyen szó utazó- vagy indulási sebességről. Ezenkívül kormányrázkódás is tapasztalható lehet a fékezés során.


Jobbra vagy balra húz a kormány

Ez az egyik leggyakoribb futómű probléma, amely általában beállítási hibából ered. A futómű elállítódhat úthibák vagy padkák miatt is. Ekkor a kerékdőlés, a csapdőlés és a kerékösszetartás ellenőrzése szükséges, amit szakértő műhely végezhet el. A rossz kerékdőlés a gumiabroncsok belső vagy külső élének kopásához vezethet, valamint csökkentheti a jármű stabilitását. A kerékösszetartás vagy széttartás pedig vezetés közben alul- vagy túlkormányzott viselkedést okozhat.

Egyenetlen útviszonyokon "felüt" a futómű

Ez gyakran a lengőkar szilentjének cseréjére utalhat. A gumiból készült szilentek idővel megkeményednek, elveszítik rugalmasságukat, megrepedeznek és elszakadnak. Ennek eredményeként a lengőkarok bizonytalanabbul viselkednek, és kopogó hangok hallatszanak.

Fékezéskor oldalra mozdul az autó

Ezt a problémát valószínűleg a függőleges stabilizátorpálcák vagy a vízszintes stabilizátorrúd szilentjeinek kopottsága okozza. A megoldás a kopott alkatrészek cseréje. Ezek az alkatrészek általában viszonylag olcsók, így érdemes minél hamarabb cserélni őket.

Kanyarban és rázós úton kopogó hang hallatszik

Gyakran a probléma a lengőkar gömbfej meghibásodásával van összefüggésben. Ez az alkatrész kapcsolja össze a csonkállványt és az alsó lengőkart, lehetővé téve a csonkállvány szabad elfordulását anélkül, hogy megszűnne a kapcsolódás. A kopás miatt az alkatrész lóg, ami kopogó hangokat eredményez. Ezt az alkatrészt nem lehet javítani, csak cserélni.

A motorháztetőre nehezedve lenn marad az autó orra, fékezéskor bólogat

Ez egy gyakori probléma, és általában a lengéscsillapítók elhasználódásával magyarázható. A lengéscsillapítók rossz állapota növelheti a fékutat, ami növeli a balesetveszélyt.

Pattogó kaszni és csúszásra hajlamosság

Egy ilyen probléma gyakran annyira egyszerű, mint a gumik túlpumpálása. A túl kemény abroncsok gyakran pattogást és csúszást eredményeznek, mivel elvesztik a megfelelő tapadást.

Oldalra tekert kormány esetében pattogás a sebességgel arányosan

Ezt a problémát valószínűleg a féltengelycsukló meghibásodása okozza. Itt az egyetlen megoldás egy futóműszerviz felkeresése.

Folyamatos kattogás menet közben

Sok esetben a kerékagycsapágy hibája okozza ezt a fajta zajt, de mindenképpen érdemes ellenőrizni a felnit és a gumit is, mivel egy-egy beszoruló tárgy szintén furcsa hangokat eredményezhet.

Nehéz és egyenetlen a kormány tekerése

Gyakran a problémát a szervóolaj szennyeződése okozza, amit egyszerűen új olajjal lehet orvosolni. Ugyancsak előfordulhat, hogy a nyomás az első kerekeknél túl alacsony.

Fontos, hogy ha bármilyen futómű problémát észlelünk, azonnal reagáljunk rá, mivel azok további problémákhoz vezethetnek az autónkban. Ne hagyjuk figyelmen kívül a járművünk futóművének karbantartását, mivel ez a biztonságos és kényelmes vezetés alapvető feltétele.

/// Legfrissebb bejegyzések ///

Az autóklíma rendszerek kényelmet és biztonságot nyújtanak az utazások során, különösen a nyári hónapokban. Azonban, mint minden más járműalkatrész, az autóklíma is rendszeres karbantartást igényel a hatékony és megbízható működés érdekében. Ebben a blog cikkben részletesen bemutatjuk, miért fontos az autóklíma karbantartása, milyen gyakran érdemes...

Ez a cikk az M32 sebességváltó egyik gyakori problémáját tárgyalja. Ha volt már Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia vagy Chevrolet autója, valószínűleg hallott már a General Motors M32-es sebességváltójáról és lehet, hogy már tapasztalta is, hogy néhány sebességváltó csapágyat már ki kellett cserélni.