Mi is az a
fékolaj?
A fékolaj egy sűrű, összenyomhatatlan folyadék, amely erőátviteli
szerepet játszik az autó fékrendszerében. A fékrendszer működésében a fékpedál
lenyomásától a kerekek fékezéséig fontos szerepet tölt be. A fékolaj a központi
fékmunkahengerből áramlik amikor a fékpedált lenyomjuk, majd továbbítja a
fékerőt a kerekekhez, ahol a munkahengerek a fékpofákat a dobfékekhez vagy
tárcsafékekhez nyomják, lefékezve a járművet.
DOT szám
és fékolaj típusok
A DOT (Department of Transportation) szám az amerikai
közlekedési minisztérium által kidolgozott szabványrendszer része és a fékolaj
minőségét jelzi. A DOT3 fékolaj régebbi, dobfékkel rendelkező járművekhez
használt. Bár olcsó és könnyen beszerezhető, károsíthatja a fényezést, gumi
tömítéseket, és a vizet is megköti. A DOT3 fékolaj polietilén-glikolt
tartalmaz, nedves forráspontja 205 Celsius fok, száraz forráspontja 140 Celsius
fok.
A DOT4 fékolaj általában a tárcsafékkel ellátott járművekhez
használható, hacsak a gyártó másképpen nem javasolja. Nem köti meg erősen a
vizet, de még mindig megköti, ami károsíthatja a fém alkatrészeket. A DOT4
fékolaj magasabb forráspontú, mint a DOT3 és kissé drágább. A DOT4 fékolaj is
károsíthatja a fényezést, polietilén-glikolt tartalmaz, nedves forráspontja 230
Celsius fok, száraz forráspontja 155 Celsius fok.
A DOT5 fékolaj szilikon alapú, kevéssé összenyomható és nem
köti meg a vizet. Nem károsítja a fényezést, de korróziót okozhat vízrétegek
kialakulásával. A DOT5 fékolaj légtelenítése nehezebb és nem keverhető más DOT
számú fékfolyadékkal. A DOT5 fékolaj nedves forráspontja 260 Celsius fok,
száraz forráspontja 174 Celsius fok. A továbbfejlesztett DOT5.1 fékolaj nedves
forráspontja 275 Celsius fok, száraz forráspontja 200 Celsius fok. Ez is
polietilén-glikol alapú, kis mértékben megköti a vizet, de drágább és
nehezebben beszerezhető.
Mikor cseréljük
a fékolajat?
A fékolaj cseréje időszakosan szükséges, mivel a víztartalma
fokozatosan növekszik. Fontos, hogy ne várjuk meg, amíg a víztartalom kritikus
szintre emelkedik, mert ekkor a fékolaj hamarabb forrni kezd, ami
veszélyeztetheti a fékezés hatékonyságát. A fékolajnak tehát ellenállónak kell
lennie a forrásnak és nem szabad gáz halmazállapotúvá válnia.
Miért emelkedik
a víztartalom?
A fékolaj víztartalma a levegőből származó vízpára miatt
emelkedhet. A vízpára bekerül a fékolajba, hígítja azt, majd a fékezés során a
keletkező hő hatására gőzzé alakul, összenyomható buborékokat hozva létre. A
növekvő víztartalom miatt a fékolaj forráspontja is csökken. Minőségi fékolaj
esetén a száraz forráspont eléri a legalább 180 Celsius fokot.
Fékolaj cseréje
és szivárgás jelei
Az elöregedett vagy rossz minőségű fékolaj negatív hatással
lehet a fékrendszer működésére és hatékonyságára. Ha egy év vagy annál több idő
telt el a fékolaj cseréje óta, akkor az ellenőrzés és cseréje már aktuálissá
válik, de két év elteltével már kötelező. Az elöregedett fékolajat a fékpedál
"beesése" is jelezheti. Ha a fékolaj tartályból a feltöltést követően
is folyamatosan fogy, akkor lehet, hogy a fékhidraulika rendszer sérült, ezért
érdemes rendszeresen ellenőrizni a folyadékszintet. Ha a jármű fékezés közben
oldalra húz, az is szivárgásra utalhat, mivel a fékolaj rákerülhet a
fékpofákra, tárcsákra vagy dobokra. Ha a kézifék ellenőrző lámpa felvillan a
műszerfalon, az is sürgős szervizbevitelt igényel.
Amennyiben a fenti jeleket Ön is észereveszi autóján, keresse fel debreceni autó szervizünket, vagy jelentkezzen be online foglaláson keresztül kedvezményes fékszerviz szolgáltatásunkra.